Fortsätt till huvudinnehåll

Den fascistoida kärnfamiljen?



Lena Andersson (DN 2010-12-04) refererar till Norén och drar generaliserande, men svagt tänkta, slutsatser om kärnfamiljen. Som om pjäsen 7:3 vore normen för ungas politiska engagemang. Eftersom hennes religionskritik ofta utger sig för att ha vetenskapligt anspråk (men brister även där), undrar man förstås vilka studier som styrker denna texts påståenden. Är "psykiskt och fysiskt våld mot barn i familjens hägn, de sexuella övergreppen, instängdheten, de undertryckta begären" mindre i andra relationer? Är det kärnfamiljen som förklarar dessa fenomen? Sambandet mellan missbruk, social utsatthet och våld nämner hon inte. 


Andersson skriver att kärnfamiljen "alstrar intolerans mot avvikelse" och insinuerar därmed att det är barnfamiljer som attackerar Pridetåget. Så knasigt! Nej, familjenormen är inte homogen i den förenklade mening Lena Andersson använder begreppet. Vilken undersökning styrker påståendet att familjenormen skapar fördomar och intolerans mot de som väljer att leva i andra samlevnadsformer? Man frågar sig om denna tankefigur även antas gälla andra sociala fenomen, det vill säga om variationer i exempelvis smak och åsikt per automatik leder till diskriminering och intolerans av de som inte delar samma värderingar. Det är beklagligt att fördomar och fri spekulation tycks vara källan till hennes text. Mänskliga relationer överskrider den klassiska familjestrukturen, att tala i termer av 'vi och dom' är ett tankefel. Vidare frågar man sig hur omfattande 'skilda föräldrar' är tema och orsak i mobbning. Lena Andersson kan trösta sig med att cirka 50% av äktenskapen spricker.



Kommentarer

  1. Klokt skrivet, jag håller med dig. Tycker också att det är onödigt att använda offentligt samtalsutrymme till ännu en artikel med svepande generaliseringar. Visst, skribenten fyller sin teckenkvot och får betalt, men jag föredrar att läsa någon som tar sin yttrandefrihet på allvar och skriver nyanserat.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Skola, analys och åtgärd

Skolinspektionen och utbildningsdepartementet befolkas av individer sprungna ur den svenska skolan. Finns här samband mellan analys av orsak till problem, och åtgärd av dessa ?  Pieter Bruegel  the Elder: The  parable of the blind ( 1568).

P K Jersilds dödshjälp

Assisterad dödshjälp är ur etiskt perspekiv mindre komplicerad än organdonationer och aborter, menar PC Jersild (DN 9/2-08). Eftersom det inte finns någon tredje part att ta hänsyn till bör varje människa ha rätt ta sitt liv i livets slutskede. Men finns det verkligen ingen tredje part? Vi är alla del av ett större sammanhang, ett samhälle. Om staten ger individen dödshjälp, så kan detta även ha en normerande effekt. För att inte belasta vårdapparaten i onödan, bör obotligt sjuka kanske aktivt erbjudas assisterad dödshjälp? Den enskilda människans val är inte avskilt den övriga världen. Jersild menar att "De som inte kan tänka sig dödshjälp ska självklart slippa. Men de ska inte tillåtas påtvinga oss andra sin åsikt." Frågan är vems åsikt som är påtvingande. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=578&a=741188