Fortsätt till huvudinnehåll

Objektivt turkos


Vår tid genomsyras av relativism, det är objektivt så. Konsensusteorin om sanning - eller värden - ger att något är sant om alla är samstämmiga. Skönhet, däremot, tycks fortfarande vara var och ens ensak. Ligger i betraktarens öga, sägs det. Men varför skulle inte skönhet kunna vara objektiv, åtminstone objektiv enligt konsensus-teorin ?


           


Ex. a) En kulör upplevs som turkos av 90%. Medan 10 % säger att den är blå eller grön.  b) Mona Lisa upplevs som vacker av 90 %, medan 10 % inte tycker det.
     
Vad är skillnaden? Någon kanske invänder att turkos kan definieras med kemi (pigment), eller fysik (brytning av ljus). Men är inte detta också en konsensus-sanning, en överenskommelse mellan människor om vilka fysiska kriterier som ska ligga till grund för kulören turkos?

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Skola, analys och åtgärd

Skolinspektionen och utbildningsdepartementet befolkas av individer sprungna ur den svenska skolan. Finns här samband mellan analys av orsak till problem, och åtgärd av dessa ?  Pieter Bruegel  the Elder: The  parable of the blind ( 1568).

P K Jersilds dödshjälp

Assisterad dödshjälp är ur etiskt perspekiv mindre komplicerad än organdonationer och aborter, menar PC Jersild (DN 9/2-08). Eftersom det inte finns någon tredje part att ta hänsyn till bör varje människa ha rätt ta sitt liv i livets slutskede. Men finns det verkligen ingen tredje part? Vi är alla del av ett större sammanhang, ett samhälle. Om staten ger individen dödshjälp, så kan detta även ha en normerande effekt. För att inte belasta vårdapparaten i onödan, bör obotligt sjuka kanske aktivt erbjudas assisterad dödshjälp? Den enskilda människans val är inte avskilt den övriga världen. Jersild menar att "De som inte kan tänka sig dödshjälp ska självklart slippa. Men de ska inte tillåtas påtvinga oss andra sin åsikt." Frågan är vems åsikt som är påtvingande. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=578&a=741188