En förutsättning för att synliggöra faktorer som antas påverka betygen är att studier av skolan konstrueras så att reliabiliteten blir hög. En metod som sällan tycks tillämpas är experimentella jämförelser. Här är ett förslag på research design: Låt ett antal utvalda lärare från skolor med hög- respektive lågpresterande elever byta arbetsplats under en viss tid. Eleverna får inte känna till studien.
1. Om de högpresterande elevernas resultat sjunker ger detta en indikation på att kvalitén på lärarens insats varit lägre än den ordinarie lärarens.
2. Om de högpresterande elevernas resultat ökar ger detta en indikation på att kvalitén på den nya lärarens insats varit högre än den ordinarie lärarens.
3. Om de lågpresterande elevernas resultat sjunker ger detta en indikation på att kvalitén på den ordinarie lärarens insats varit högre än den nya lärarens.
4. Om de lågpresterande elevernas resultat ökar ger detta en indikation på att kvalitén på den ordinarie lärarens insats varit lägre än den nya lärarens.
Resultat av studien kan förvisso påverkas av andra faktorer, men tillförlitligheten på en kvantifierbar studie som konstruerats enligt ovan torde vara högre än kvalitativt orienterad forskning i syfte att förklara betygsskillnader.
Kommentarer
Skicka en kommentar