Fortsätt till huvudinnehåll

Humanisternas paradox




Att sälja en produkt eller tanke kräver en attraktiv förpackning. Humanisternas (ateisternas) utskällda kampanj kan tjäna som exempel på svårigheten att mäta resultat av dunkla syften. Frågan är hur mätbar kampanjens mål var. Om den inte föregicks av en attitydundersökning blir det omöjligt att visa om den haft den önskade effekten. Om det nu fanns något preciserat mål. Och skulle världen verkligen bli bättre om några tusen svenskar förlorade sin tro? Oavsett om Gud finns eller ej: är det önskvärt att ta ifrån människor hopp och mening, om deras övertygelse inte skadar någon? Och om alternativet dessutom kanske skapar ångest? Lena Andersson tycks omedveten om sin dubbla motsägelsefulla strävan i att förlöjliga kristna, framställa dem som irrationella idioter, och samtidigt försöka avkristna dessa med ett erbjudande som inte förefaller särskilt lockande:

"Den som avvisar livslögnen om 'Gud' tvingas förhålla sig till och förlika sig med människans ensamhet och absurda existensvillkor, utan annan vaddering än den som förträngning av smärta, meningslöshet och död erbjuder". (DN 25/6 - 09) 


Vad menas med 'absurda existensvillkor'? För en sann ateist finns inget annat än natur. Livet är naturligt. Att tala om naturen som absurd förutsätter en föreställning om något icke-absurt, annars blir talet meningslöst. Vad är det för ideologisk utopi, metafysiskt icke-absurd tillvaro som Lena Andersson refererar till? För att sälja in ateismen krävs ett tilltalande erbjudande. Det har hon inte.



Kommentarer

  1. Ja, det stämmer. Förpackning är allt idag :) Gillar ditt marknadsföringsmässiga perspektiv!

    Kram
    Emilia

    SvaraRadera
  2. Men den ideologiska utopin som hon måste ha en föreställning om kan väl vara just kristen tro?
    Därefter har hon valt att tro att det mindre attraktiva alternativet är sant. Det finns ingen motsättning där.

    SvaraRadera
  3. Örjan,

    Så du menar att hon inte skulle hålla tillvaron för absurd om inte kristendomen (som hon menar är falsk) fanns som en icke-absurd utgångspunkt?

    Anders

    SvaraRadera
  4. Jag trodde att det var det DU menade.

    SvaraRadera
  5. Men troligen tycker hon nog att Guds existens är ännu mer absurd.

    SvaraRadera
  6. Det blir svårare ju mer man tänker på det, men jag ser det ungefär så här:
    Jag vill köpa en TV.
    Den kostar 6000 kr. Det är för dyrt.
    Jag går till en annan handlare.
    Där kostar den 6500. Ännu värre.
    Och hos en tredje kostar den 7000 kr.

    Mitt ideal är att den ska kosta noll kronor!
    Men det är dock inget jag tror på.
    Mitt ideal behöver alltså inte existera i verkligheten.

    SvaraRadera
  7. Men jag håller med om att deras syfte/agenda är diffus. Vad vill dom?
    Varför ska man ta ifrån människor en medicin om den fungerar och är harmlös?
    Att stoppa korstågen är ju liksom redan för sent.

    Antingen tycker dom inte att det är harmlöst, eller också är dom starkt moraldrivna.
    Det hjälper ju i fall man är rejält förbannad på religionerna, men man vill ju veta varför.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Skola, analys och åtgärd

Skolinspektionen och utbildningsdepartementet befolkas av individer sprungna ur den svenska skolan. Finns här samband mellan analys av orsak till problem, och åtgärd av dessa ?  Pieter Bruegel  the Elder: The  parable of the blind ( 1568).

P K Jersilds dödshjälp

Assisterad dödshjälp är ur etiskt perspekiv mindre komplicerad än organdonationer och aborter, menar PC Jersild (DN 9/2-08). Eftersom det inte finns någon tredje part att ta hänsyn till bör varje människa ha rätt ta sitt liv i livets slutskede. Men finns det verkligen ingen tredje part? Vi är alla del av ett större sammanhang, ett samhälle. Om staten ger individen dödshjälp, så kan detta även ha en normerande effekt. För att inte belasta vårdapparaten i onödan, bör obotligt sjuka kanske aktivt erbjudas assisterad dödshjälp? Den enskilda människans val är inte avskilt den övriga världen. Jersild menar att "De som inte kan tänka sig dödshjälp ska självklart slippa. Men de ska inte tillåtas påtvinga oss andra sin åsikt." Frågan är vems åsikt som är påtvingande. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=578&a=741188